Asi to znáte. Krajina v protisvětle vypadá hezky, ale když se ji snažíte vyfotit, tak výsledkem je tmavá země a přesvětlená obloha. A právě toto řeší HDR efekt. Ten se dnes používá téměř na každou fotku, je jednodušší a rychlejší než pravé HDR.
Zkratka HDR znamená High Dynamic Range. Je to způsob jak fotit a také zobrazit scény s vysokým dynamickým rozsahem. Tedy typicky krajinu s velkým rozdílem jasů mezi světlou oblohou a tmavou zemí.
Existují dva základní přístupy. Ten první je tzv. pravé HDR, kdy se krajina fotí na několik expozic obvykle pomocí expozičního bracketingu. Výsledná HDR fotka se pak skládá v počítači z těchto jednotlivých expozic-fotek. Více v článku o HDR fotografii.
Druhý přístup je právě HDR efekt, na který stačí jednoduchá úprava jedné fotky. Limitující je akorát rozsah jasů v krajině, pokud je příliš velký, snímač ho nezvládne celý zachytit. Problém je hlavně slunce v záběru, když osvětluje nejbližší mraky. Tyto mraky kolem slunce pak jsou obvykle přepálené.
HDR efekt je dneska k vidění téměř na každé fotce, lehkou HDR úpravu dělají i přímo foťáky při focení do JPEGu. Je to ale automatika, daleko lepších výsledků dosáhnete, když si fotku upravíte sami.
Návod na úpravu fotky pomocí HDR efektu
Následující příklad je asi nejčastější situací pro použití HDR efektu. Krajina není osvětlená sluncem, takže zem je oproti obloze příliš tmavá. Lidské oko s tímto nemá problém, krajina v realitě vypadala moc pěkně, ale na monitoru jsou detaily krajiny utopeny ve stínu:

Focení při zatažené obloze. Bastei, Českosaské Švýcarsko
Foťák zachytil krajinu správně, ale monitor ji nedokáže zobrazit dostatečně kontrastně, tak jako to bylo v realitě. Ostatně to byste ani nechtěli, aby slunce na monitoru svítilo jako ve skutečnosti. V tuto chvíli přichází na řadu HDR efekt, který na monitoru vytvoří iluzi většího kontrastu. Cílem je aby fotka vypadala podobně, jako jste ji viděli očima.
Díky moderním programům na úpravu fotek, je taková úprava jednoduchá. V zásadě stačí pomocí posuvníků prosvětlit stíny, ztmavit světla a hlavně zvýšit lokální kontrast, který se nahrazuje nízký kontrast monitoru. Na následujícím videu můžete vidět jak taková úprava probíhá v Lightroomu i Photoshopu. Dále je na videu ukázáno selektivní utlumení pozadí, aby fotka získala prostor.
Video je součástí mého online kurzu
Programy na HDR úpravu
Nepotřebujete žádný speciální program, na HDR efekt jsou ideální RAW foto editory. Umí totiž pracovat s RAW formátem, kde je pro HDR efekt nejvíc obrazové informace.
Dobré je mít nějaký kvalitní program jako je Camera RAW (součást Photoshopu), Lightroom, Capture One nebo zdarma je třeba RawTherapee. Kvalita úprav tu hraje velkou roli, ne každý program umí pěkně vytáhnout stíny, aniž by na hranách vznikaly aury (viz. níže). S tím má problém např. Zoner Photo Studio.
Pro úpravu na mobilním telefonu se dá doporučit Lightroom for mobile. Výhodou je, že i na mobilu umí pracovat s RAWy, ze kterých vytáhnete daleko víc kvality.
Hlavně to nepřehnat
Na internetu jsou hojně k vidění podobně šílené HDR fotky:
Vytvořit něco podobného je velmi jednoduché, existuje spousta HDR programů a mobilních aplikací, kde k podobnému výsledku stačí trochu víc zatáhnout za posuvníky či aplikovat předvolené efekty. Společným rysem bývá výrazná aura kolem horizontu a dalších kontrastních hran. Naštěstí dneska už tyto omalovánky vyšly z módy a většina fotografů používá kvalitní RAW foto editory, které umí aury kolem horizontu potlačit.
Jak fotit HDR fotky
Protože se při HDR efektu vytahují detaily ze stínu, chce to mít fotku v co největší kvalitě. To znamená ideálně fotit do formátu RAW. A také mít co nejpřesněji nastavenou expozici, aby na fotce nebyly přepaly a byl využit celý dynamický rozsah snímače. To snadno poznáte buď na živém histogramu nebo na histogramu, který si můžete nechat zobrazit po vyfocení fotky.

A) správný histogram B) nevyužitý dynamický rozsah C) histogram s přepaly
Histogram ukazuje zastoupení tonality na fotce, vlevo jsou stíny, uprostřed střední tóny, vpravo světla. Ideální histogram je roztažený na celou délku a vpravo by neměl být sloupec s přepaly. To že je vlevo vysoký sloupec se stíny, nevadí. Stíny se dají prosvětlit (ukázáno na videu výše). Přepaly se dají stáhnout jen velmi omezeně a jen v RAWu. Když máte expozici nastavenou tak, že histogram nevyužívá celý rozsah (varianta B), chce to nastavit korekci expozice do plusu. V případě že na histogramu je přepal (varianta C), je potřeba jít s korekcí expozice do mínusu.
Alternativa v podobě přechodových filtrů
Zjednodušeně se dá říct, že celý HDR efekt je o srovnání jasu oblohy a země. Toho se dá docílit i rovnou při focení pomocí přechodového filtru:

Přechodový filtr je v horní části postupně zatmavený. Tím se docílí ztmavení příliš světlé oblohy.
Problém je, že přechodový filtr dobře funguje jen v situaci, kdy je horizont víceméně rovný. Jakmile fotíte nějakou horu, tak filtr ztmaví nejen oblohu, ale i tu horu. Následující HDR fotku by použítí přechodového filtru dost zkazilo. Ve většině situací je nejlepší a nakonec i nejjednodušší fotit do RAWu a oblohu ztmavit v editoru.
3. 5. 2019 at 13:42
Dobrý den. Chci se zeptat na úpravy, které provádíte ve videu v LR zda je lze rovnou provést i v CR či případně rovnou v photoshopu. Mám photoshop CS 6 a nemám LR. S probíraným problémem se potýkám stále při fotografování historických i běžných vlaků a počasí je přesně tak mizerné jako máte na Bastei i horší :-) a fotit klasicky tři i více snímků BKT-HDR není možné.
Díky za odpověď Jarda
3. 5. 2019 at 13:48
A ještě jeden dotaz na situaci skoro stejnou jen fotím objekt-jedoucí vlak v mírném protislunci, které nemusí být ani v záběru, abych neměl přepal musím také velmi podexponovat a vlak je velice tmavý. Bude postup prakticky stejný jako v případě s Basteí nebo bude náročnější? jde přeci jen už o dost velké zesvětlení stínů, ale jak mi dokazují fotografie na webech tak to jde :-)
3. 5. 2019 at 18:00
Dobrý den. Ano, ten postup z videa funguje i v Camera RAW. Lightroom i Camera RAW mají stejné posuvníky a stejné možnosti úprav. Je to pak dál ukázané i v tom videu, že když se fotka odešle do Photoshopu, tak se se nejdřív otevře v Camera RAW, kde jsou stejné posuvníky, aby se dalo plynule pokračovat v úpravách. Photoshop pak umí pomocí vrstev a masek zkombinovat několik různých úprav jednoho RAWu.
Ano, i se sluncem v záběru je postup úplně stejný, jen se musí posuvník pro prosvětlení stínů víc potáhnout. Problém je, že pak vyleze víc šumu, což se dá řešit odšumem taky přímo v LR či CR. Hodně záleží na foto technice, čím lepší (větší) snímací čip, tím je možné dostat víc kresby ze stínů.
6. 5. 2019 at 5:55
Díky za odpověď :-) I za větičku o důležitosti velikosti snímače neboť jsou „profesionálové“ (speciálně na Milujeme fotografii) , kteří tvrdí jak úžasné fotky jsou z minisnímačů na mobilech, které mají obrovské milony pix což považuji pouze za klasickou reklamní lež pro neznalé zákazníky, kteří očekávají že jednou stisknou spušť a budou z nich profíci s úžasnými fotkami.
6. 5. 2019 at 6:26
A ještě budu trochu zvědavý. Jak se převádí soubor z CR do Photoshopu jako inteligentní objekt? Dá se „otevřít“ a po té co se soubor otevře v Photoshopu se musí dát převést na inteligentní objekt nebo je jiná varianta?
8. 5. 2019 at 11:22
Inteligentní objekt se musí nastavit přímo v CameraRAW, dělá se to přes textový odkaz který je v okně CR úplně dole mezi tlačítky.
Jde to i s menším snímačem, záleží jen na tom jak moc velký dynamický rozsah má focená scéna. Konkrétně ta fotka Bastei je focena Samsungem EX1. Kdyby na té fotce bylo slunce v záběru tak už to menší snímač nedá, řešením je pak použít pravé HDR.
U mobilů (popř. foťáků s HDR módem) to řeší automatika, která poskládá HDR z více expozic. Výsledky často nejsou ideální, ale nějaké HDRko to stvoří :)
9. 5. 2019 at 20:16
Našli moji rádcové. ještě jednou díky :-)