Největší chybou při výběru foťáku bývá, že se lidi zaměří jen na samotné tělo foťáku a srovnávají až nepodstatné parametry. Daleko důležitější je podívat se, jaké objektivy jsou pro daný fotoaparát k dispozici a za jaké ceny. Abyste pak nebyli překvapení, že na vysněný foťák nekoupíte základní světelný zoom objektiv pod 35 tisíc.
Základním světelným zoomem mám mysli objektiv v rozsahu od 24-28mm do 70-120mm a se světelností f2.8 popř. také f4 na full frame formátu. Jde o univerzální objektiv, který se hodí na většinu fototémat – portréty, krajina, architektura, produktová fotografie, svatby. Je ideální na cesty, protože si většinou lze vystačit s tímto jedním objektivem.
Oproti setovým objektivům má výhodu především v lepší světelnosti – lze víc rozmazat pozadí a fotit z ruky za horších světelných podmínek. Klíčová je taky podstatně lepší obrazové kvalita oproti setovým objektivům a širokorozsahovým zoomům (např. 18-200mm). V podstatě se dá říct, že je to objektiv, který chce mít ve fotobrašně každý fotograf.
Nevýhodou těchto světelných zoomů je vyšší hmotnost oproti seťákům a především vyšší cena. Proto je velmi dobré se podívat, kolik takový objektiv stojí pro jednotlivé foto systémy. Protože zrcadlovky už jsou dnes pasé, tak v následující tabulce najdete přehled základních světelných zoomů jen pro bezzrcadlovkové systémy (podle abecedy). V případě APS-C formátu je v závorce přepočet na FF.
Systém – objektivy | průměrná cena |
Canon RF – fullframe | |
Canon RF 24-105 mm f/4,0 L IS USM | 35 000 Kč |
Canon RF 24-70 mm f/2,8 L IS USM | 59 000 Kč |
Canon RF – APS-C | |
Nový systém, zatím pro něj Canon vyrobil jen dva setové objektivy. Alternativní výrobci dělají jen pevná skla. | |
Canon M – APS-C | |
Systém, který je konkurencí pro levné APS-C bezzrcadlovky. Od roku 2012 pro něj Canon udělal jen 8 objektivů, žádný světelný zoom. Alternativní výrobci dělají jen pevná skla. | |
Fuji – X systém | |
Fujifilm XF 16-55 mm f/2,8 R LM WR (24-82 mm f4) | 30 000 Kč |
Tamron AF 17-70 mm f/2,8 Di-III-A VC RXD (25.5-105 mm f4) | 23 000 Kč |
Nikon Z systém APS-C | |
Nikon pro něj zatím dělá jen 3 setové objektivy. Alternativní výrobci dělají jen pevná skla. | |
Nikon Z systém fullframe | |
Nikon Z 24-70 mm f/2,8 S | 60 000 Kč |
Nikon Z 28-75 mm f/2,8 | 25 500Kč |
Nikon Z 24-70 mm f/4 S | 27 000 Kč |
Nikon Z 24-120 mm f/4 S | 31 000 Kč |
Olympus – Micro 4/3 | |
OM System M.ZUIKO ED 12-40 mm f/2,8 PRO II (24-80 f5.6) | 26 000 Kč |
Sony E – APS-C | |
Sigma 18-50 mm f/2,8 DC DN (27-75 mm f4) | 13 300 Kč |
Tamron AF 17-70 mm f/2,8 Di-III-A VC RXD (25.5-105 mm f4) | 18 000 Kč |
Sony E 16-55 mm f/2.8 G (24-82 mm f4) | 32 000 Kč |
Sony E – Fullframe | |
Sony FE 24-70 mm f/2,8 GM II | 61 000 Kč |
Sigma 24-70 mm f/2,8 DG DN Art | 32 000 Kč |
Samyang AF 24-70 mm f/2,8 | 22 000 Kč |
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2 | 23 000 Kč |
Sony FE 24-70 mm f/4 ZA OSS Vario-Tessar T* | 22 000 Kč |
Sony FE 24-105 mm f/4,0 G OSS SEL | 31 000 Kč |
Jak můžete vidět, největší výběr a nejlepší ceny jsou u Sony. Sony totiž alternativním výrobcům objektivů zpřístupnila protokol svého E bajonetu a žádným způsobem je neomezuje. Možná namítnete, že originál objektivy budou určitě lepší. V tom případě doporučuji pročíst si recenze. Rozdíly tam určitě jsou, ale nijak zásadní. Poměr cena/výkon je jednoznačně na straně alternativních výrobců.
Canon se rozhodl jít opačnou cestou, a nově zakazuje alternativním výrobcům vyrábět a prodávat objektivy pro svoje bezzrcadlovky. Což znamená jediné – menší výběr a vyšší ceny.
Nikon na to šel od lesa a s Tamronem přímo spolupracuje. Objektivy Nikon Z 28-75/2.8 a 17-28/2.8 jsou rebrandované Tamrony původně určené pro Sony. Nikon je prodává pod svou značkou a s originální cenovkou. Co je horší, že jde o Tamrony v první verzi, zatímco pro Sony se už prodává opticky lepší druhá verze za nižší cenu. A aby toho nebylo málo, tak pro Sony prodává Tamron objektivy s pětiletou zárukou.
Pro Fuji dřív byly jen alternativní objektivy méně známých výrobců. Jak Fuji získává víc na popularitě, tak se objevily i objektivy od Sigmy a Tamronu. Zajímavé je, že AF objektivy především Sigmy a Tamronu nemají clonový kroužek. Ten je přitom pro originál Fuji objektivy typický, i když tedy u autofocus objektivů nedává příliš smysl.
Fuji je v tomto vůbec velmi specifický systém. Jde především o styl ovládání, kdy místo klasického PASM voliče se režim focení nastavuje součiností voliče clony, času a ISO. Díky spoustě kruhových voličů tak mají Fuji foťáky svůj typický retro vzhled, ale ergonomicky to smysl moc nedává. Pro lidi, co netouží hodně točit kolečky, nově Fuji dělá i foťáky s klasickým PASM voličem (Fuji X-S10).
U Fuji bych upozornil ještě na jednu past a tou je X-Trans snímač. Dekódování RAW fotek z X-Trans snímače je výrazně výpočetně náročnější, takže obzvlášť na méně výkonných počítačích si déle počkáte než se fotka zobrazí resp. naimportuje.
A také ne každý RAW konvertor zvládá dekódovat X-trans RAWy kvalitně, pro Fuji je tak omezený výběr kvalitního SW na úpravu fotek.
Jak je vidět, před koupí foťáku je klíčové si vyzjistit nabídku objektivů a případně i další specifika.
27. 2. 2023 at 15:14
Dobrý den, celkem rád sleduji vaši tvorbu na Digiareně, ale tady by mě fakt zajímalo z čeho jste dovodil, že ekv. clona z mFT 2,8 je na FF 5,6 (u objektivu Oly 12-40). Jsem majitelem jak Oly OM-D M1 Mark III s objektivem PanaLeica 25/1,4 tak Nikon D700 s obj. Sigma 50/1,4 takže mohu srovnávat. Udělám-li tedy expozici se stejnými parametry tj. stejný čas a ISO a clony na mFT 2,8 a na FF 5,6 rozhodně nevyjdou stejně exponované snímky a sice ve prospěch mFT. FF je poměrně dost podexponován, v podstatě bez úprav nepoužitelný. Pokud vyznáváte teorii, že crop faktorem se krom ohniska násobí i clona, tak tomu opravdu není. Možná se mýlím, pak by mě docela zajímalo v čem. S pozdravem Karel Hůla
4. 3. 2023 at 10:50
Dobrý den.
To není teorie, ten přepočet vychází ze vzorce pro výpočet clonového čísla – https://cs.wikipedia.org/wiki/Clona. Clonové číslo = ohnisková vzdálenost / průměr otvoru clony. Takže např. když má mFT objektiv ohniskovou vzdálenost 40mm a průměr otvoru clony je 10mm, tak clonové číslo vyjde 4. Když ohnisko vynásobím dvěma, abych se dostal na FF ekvivalent, tak potom mám 80mm/10mm a clona vyjde na 8.
Expoziční údaje vychází z fyzické ohniskové vzdálenosti objektivu, foťák nedělá žádný přepočet na FF. Pokud byste chtěl přepočítat mFT expozici na fullframe, tak je potřeba clonu vynásobit dvakrát a ISO čtyřikrát. Pak vyjde správná expozice a výsledkem bude i stejná hloubka ostrosti a podobná kvalita obrazu. Jde o to, že mFT má 4x menší čip než FF, takže ekvivalentní ISO je na FF čtyřnásobné. Tedy za předpokladu, že snímací čipy mají podobné rozlišení a technologii. Fotovýbavu na to máte, tak si to můžete vyzkoušet. Popř. lze použít https://dofsimulator.net/.
To že v parametrech objektivu bývá přepočtené jen ohnisko, je otázka marktetingu, daleko líp to vypadá. Hlavně ultrazoomy pak mají působivé parametry, ale všichni víme, že reálně je to bída.