Instagram je fenoménem dnešní doby, jde o největší sociální síť na sdílení fotek a krátkých videí, uživatelé jsou na ní velmi aktivní. To dělá Instagram vysoce zajímavý pro marketéry a uživatelé s velkým počtem sledujících (influenceři) si tak mohou přivydělat sdílením komerčních příspěvků.  Při 20 tisících sledujících lze za uveřejnění  jedné fotky s produktem dostat kolem 2000 Kč. Kromě toho že vaše fotky vidí desetitisíce lidí, dá se tím i uživit. Tohle je samozřejmě velmi lákavé a dneska by každý druhý chtěl být instagramový influencer.

instagram

 

Do rozjetého vlaku se ale špatně nastupuje, tak jsem si udělal takový malý průzkum, zda má s Instagramem cenu ještě začínat. Jaká je šance mít třeba alespoň pár tisíc sledujících? Hodně záleží jaké fotky byste publikovali.

Na Instagramu je obrovská konkurence, lidi tam dávají fotky s co největším potenciálem pro sdílení. To znamená na první pohled líbivé fotky – barevné krajinky, roztomilá zvířátka, výstřihy, atd. Důležité je mít u fotek popisky v angličtině. Velkou výhodu mají mediálně známí lidé, jejichž jméno a obličej dělá fotku automaticky zajímavou. Takže je otázka jestli má smysl snažit se mít líbivější fotky než selfies nějaké mladé celebritky.

Další věc je, že nad Instagramem se stahují mračna v podobě omezení přirozeného šíření (organic reach). Instagram vlastní Facebook a ten postupně na Instagram aplikuje stejné omezení jako dřív na Facebook. Před několika lety firmy zakládaly FB stránky a investovaly spoustu času, aby pro ně získaly fanoušky. Fanouškům se pak na zdi zobrazovali příspěvky firem. Tedy jen do té doby, co Facebook výrazně omezil přirozené šíření. Nyní firmy či kdokoliv jiný musí platit, aby se jeho zprávy dostali k fanouškům.

A to samé čeká Instagram, už se to vlastně děje. Takže nakonec bude vcelku jedno kolik máte sledujících, protože vaši novou fotku uvidí jen zlomek z nich (tedy dokud nezaplatíte). Místo fotek lidí co sledujete, se pak čím dál více na Instagramu objevují placené reklamy. Ze stejného důvodu je také čím dál obtížnější na Instagramu začít, těžko se sbírají sledující, když je šíření fotek čím dál víc omezené.

Zdá se, že Instagram má své nejlepší období za sebou a stejně tak i instagramový influenceři. Teď krávu začne dojit Facebook. Chytří influenceři využívají nabytý vliv k rozjezdu vlastního podnikání.

Myslím, že pro fotografy je ke sdílení fotek lepší využít 500px nebo Flickr. Populárním se stává Vero.co, který se hodně blíží Instagramu. Zakladatelé Vero v manifestu slibují, že nikdy nebudou omezovat tok nových fotek a umisťovat do něj reklamy.