Nejnovější Photoshop přišel se sadou neurálních filtrů. Jde o filtry založené na umělé inteligenci (Adobe Sensei), které vám umožní automaticky vylepšit či přetvářet fotky. Největší překvapení je pro mě filtr Velké přiblížení, který dává až neuvěřitelné výsledky. Posuďte sami, rozdíl mezi standardním zvětšením a zvětšením pomocí neurálního filtru:
Opravdu to není fake, takhle dokázal Photoshop dvojnásobně zvětšit fotku. Neuronová síť věrohodně dopočítala chybějící detaily a pěkně vykreslila hrany. Žádné rozplizlé kostičkování jako u běžného zvětšení.
Sada neurálních filtrů
V tuhle chvíli je nabídka neurálních filtrů následující. Většina jich je ještě v betaverzi (včetně velkého přiblížení) a ty které u sebe mají ikonu písmena i v kruhu, tak ty ještě nejsou hotové. Ale dá se čekat, že umělá inteligence bude hrát ve Photoshopu čím dál větší roli.
Zkoušet tyhle neurální filtry je zábava, sledovat co z toho nakonec vyleze. Většinu filtrů jsem vyzkoušel a tady jsou ukázky:
Vyhlazení pleti
Filtr vyhlazení pleti zjemní pokožku a sjednotí její barvu, aniž by narušil jemnou strukturu pleti. Neretušuje vrásky. Stejně jako ostatní neurální filtry, umí detekovat obličej, takže ho můžete aplikovat zcela automaticky. Lze zvolit sílu efektu pomocí dvou posuvníků. Pokud často retušujete portréty, tak tenhle filtr vám ušetří opravdu hodně práce.
Přenos stylu
Sada cca padesátky výtvarných stylů, které můžete přenést na svoje fotky. Je mezi nimi Výkřik od Edvarda Munche, Hvězdná noc od Vincenta van Gogha či binární kód z Matrixu. Ne vždycky vypadá výsledek dobře, hodně záleží na zdrojové fotce. Lze volit sílu efektu, velikost stopy či rozostření pozadí. Na následujících ukázkách můžete vidět, co filtry udělají s fotkou aleje v Hradci Králové. V rámečku je ukázán styl ze kterého se vychází.
A takto dopadl portrét, tady jsem ovšem ještě doladil barvy a tonalitu.
Chytrý portrét
Tohle je další neuvěřitelná záležitost, můžete komplet předělat portrét jen pomocí posuvníků. Když posunete doprava posuvník „štěstí“ Photoshop na obličeji vykouzlí úsměv a neuronová síť dokonce dokreslí zuby. Také lze foceného udělat mladší či starší. Pokud hodně zahýbáte posuvníky (např. směrem natočení hlavy), tak už je velká pravděpodobnost, že místy bude výsledek trochu máznutý, či budou narušené hrany. Zatím je tento efekt v beta verzi, tak se dá čekat zlepšení.
Kolorování a odstranění JPEG artefaktů
Ideální funkce na staré rodinné fotky. Já zkusil kolorovat fotku exploze Hindenbergu, která je navíc kvůli vysoké JPEG kompresi poznamenaná dost nepěknými artefakty (hlavně na obloze). Obojí Photoshop zvládl na jedničku, kolorování bylo zcela automatické. Akorát jsem barvy zvýrazni pomocí úpravy živosti. Pokud Photoshop při obarvování tápe, můžete mu napovědět barevnými body, které umístíte na jednotlivé objekty na fotce.
Hluboký opar
Tento filtr umí přidat do fotky nemalé množství mlžné atmosféry. Detekuje objekt v popředí a za něj přidá mlhu – opar. Funguje to ale jen u dobře ohraničených objektů typu postava či zvíře. Nečekejte , že vám tento filtr vykouzlí reálnou mlhu někde v krajině se spoustou stromů a dalších detailů.
Přidání mlhy za kočku se ovšem dost povedlo, už i její tělo je trochu v mlze. Zamlžená je i skála v popředí, ta by správně měla být viditelná nejvíc. Ale stejně nakonec vypadá líp, když je nejzřetelnější hlavní objekt. Drobné nedostatky jsou nahoře hlavy, ty by šly snadno zaretušovat.
Originální fotka kočky na Hejšovině
Hardwarové nároky neurálních filtrů
Neurální filtry (a obecně umělá inteligence) jsou hodně žravé na operační paměť. U jednoho filtru se mi dokonce stalo, že Photoshop si z RAM ukousl téměř 10 GB. Ideální je tedy mít alespoň 16 GB rychlé paměti RAM. Ostatně to doporučuje oficiálně i Adobe. Vůbec nároky nového Photoshopu 2021 se o dost zvýšily.
Je potřeba procesor s instrukční sadou SSE 4.2, která umožňuje rychlejší procesing obrazových dat. Takže např. na starých AMD Athlonech už nový Photoshop nespustíte i když frekvenci mají dostatečnou. Minimum je 8GB paměti RAM, doporučeno 16GB a víc. Na grafické kartě to chce mít minimálně 2GB paměti a aby karta podporovala DirectX 12.
Bez grafické akcelarace některé filtry vůbec nefungují (např. 3D, olejová malba, Perspektivní deformace) a jiné budou fungovat o dost pomaleji. Akcelerovány jsou i úpravy v Camera RAW a také neurální filtry. Obecně Adobe doporučuje aby grafická karta měla průměrné Ops/sec v Passmarku 2000 a více. Detailněji je to popsáno na stránkách Adobe.
24. 11. 2020 at 23:20
Dobrý den, líbí se mi Váš článek o neutrálních filtrech v Photoshopu 2021. Snažím se používat Photoshop CC a tam je nemohu najít. Můžete mi, prosím, poradit.
Děkuji
25. 11. 2020 at 10:15
Dobrý den, neurální filtry najdete přes Hlavní menu > Filtr > Neural filters (třetí volba seshora).
25. 11. 2020 at 14:50
Na digit.cz vyšel před 2 dny článek o tom jak nové macbooky s novým procesorem M1 v pohodě pracují i s 8 GB (např. Air s 8 GB v pohodě 4K video, Lightroom atd). Trochu se to rozchází s tím doporučením od Adobe. Čas asi ukáže.
Jinak ty filtry vypadají skvěle.
16. 12. 2020 at 10:57
Dobrý den, tyto filtry, stejně jako například funkce výměna oblohy jsou taková srandička v praxi asi ne moc použitelná. Co je naopak na nové verzi tuze mrzuté je, že se při změně velikosti štětce pomocí alt + pravé tlačítko přestala červeně ukazovat tvrdost. Mezikruží u kapátka ukazující nabranou a nabíranou barvu už opravili, tady furt nic…