Rozostřené pozadí (bokeh) se stalo dalším levným efektem.

S nástupem fotomobilů je rozostřené pozadí všude, z bokehu se stal instantní efekt.  Stejně tak fototechnika je čím dál dostupnější a rozmáznout pozadí tak jednoduché. Nabízí se tak otázka, jestli má smysl investovat do full frame foťáku a supersvětelných portrétních skel, abyste taky mohli fotit především portréty s vysoce rozostřeným pozadím.

Nebyla by škoda rozmáznout takto zajímavé pozadí?

Když se podíváte na vítězné fotky z různých fotosoutěží, tak je vidět, že tam už rozostřené pozadí a bokeh moc neocení:

portréty – https://www.worldphoto.org/portraiture-2022-professional-competition
sport – https://www.worldsportsphotographyawards.com/2021-shortlist
wildlife – https://www.nhm.ac.uk/wpy/gallery?tags=ed.current
Czech Press photo - https://www.czechphoto.org/cpp/detail-rocniku/2021/369/

Na vítězných fotkách je vidět trend používat větší hloubku ostrosti, tak aby bylo dobře patrné pozadí za hlavní motivem. S tím souvisí i používání kratších ohnisek či přímo širokoúhlých objektivů, tak aby na pozadí bylo širší okolí. Širokoúhlý záběr taky vtáhne diváka více do děje.

Nerozmazané (či jen lehce rozostřené) pozadí dává hlavnímu motivu kontext, vidíte co se děje na pozadí. Není to jen postava a za ní rozmazané fleky a kroužky bokehu. Fotky většinou musí být také o dost kreativnější, je potřeba volit různé alternativní způsoby jak oddělit popředí od pozadí. Hra světla a stínu, barevný kontrast, pohybové máznutí, dým. Od fotografa to také vyžaduje daleko lépe promyslet kompozici.

Samozřejmě často není na výběr (svatba, focení sportu v hale) a malá hloubka ostrosti je spolehlivý způsob jak zvýraznit hlavní motiv. Ale tím jak je to jednoduché a dostupné, tak to i ztrácí své kouzlo.

A také zdaleka ne každému se příliš rozostřené pozadí líbí. Podle výsledků ankety většina lidí spíš ocení, když je pozadí dobře rozpoznatelné:

Líbí se vám článek? Sdílejte ho s ostatními:

2 Comments

  1. Parádní článek! Pamatuji si dobu, kdy se reportáže začaly fotit na f 1.4, přišel s tím tehdy Jan Grarup a mně to přišlo naprosto úžasný. Postupně ho začalo kopírovat větší a větší množství fotografů. Teď ten trend ustal. Ale třeba u svatební fotky se drží pořád a sám portréty takhle stále fotím. Ještě by možná bylo fajn zkusit sepsat podobnej článek o používání širokáčů, které hodně fotografů trochu „zneužívá“ jako berličku na efekt.

  2. U fotek se to dá jakš takš přežít, i když u reportážních fotografií je největší zájem o co nejmenší bokeh. Víc mi to vadí u videa. Lidské oko vidí vše v plné hloubce a ne jen osobu, na kterou míří objektiv. A navíc, někdy je zaostřená osoba v pozadí. :-(

Napsat komentář - uvítám váš názor

Váš email nebude publikován.

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Fotogalerie: