Při výběru foťáku se setkáte s množstvím různých parametrů, je to doslova džungle čísel. Existuje však jeden parametr, který v propagačních materiálech většinou nenajdete a přitom je klíčový. Jedná se o velikost snímacího čipu, od té se odvíjí podstatné vlastnosti foťáku – kvalita fotek a schopnost kvalitně fotit i za horšího světla, velikost objektivu, schopnost rozostřit pozadí. Tyto vlastnosti jsou klíčové vzhledem k tomu, co chcete fotit.
Každá velikost snímacího čipu má své označení (např. 1/1.7″ nebo APS-C), na následujícím obrázku můžete vidět, jak velké jsou rozdíly ve velikosti těchto jednotlivých typů čipů:
- 1/2.3”: malé kompakty a ultrazoomy – např. Panasonic TZ20, Nikon P500, Canon SX130 IS, BENQ DC S1420, atd.
- 1/1.8”: kompakty a kupodivu i Nokia N8
- 1/1.6” a 1/1.7”: tzv. „profi“ kompakty a supersvětelné kompakty – Canon G12, Nikon P7000, Canon S100, Panasonic LX5, Samsung EX1, Olympus XZ1
- Nikon CX: Nový systém bezzrcadlovek od Nikonu – Nikon J1 a V1
- 4/3”: Bezzrcadlovky Olympus PEN, Panasonic GF3, G3, GX1
- APS-C Canon: Zrcadlovky od Canonu – Canon EOS 1100D, 600D, 60D, 7D, ..
- APS-C Sony, Nikon DX: zrcadlovky a SLT od SONY, bezzrcadlovky Sony NEX, zrcadlovky od Nikonu a Pentaxu (Sony vyrábí čipy pro Nikon a Pentax).
- Fullframe: profesionální zrcadlovky s čipem o velikosti kinofilmového políčka – Canon EOS 1Ds Mk III, Canon EOS 5D, Nikon D3S, Nikon D700, Sony
- Středoformát: není zachycen na obrázku, je plošně ještě dvakrát větší než fullframe
Z velikosti snímacího čipu vyplývají ty nejpodstatnější vlastnosti fotoaparátu:
1. Kvalita obrazu
S malým zjednodušením se dá říct, čím větší snímací čip, tím lepší kvalita obrazu. Je to proto, že větší čip dokáže zachytit více světla a lépe se tak vypořádat s obrazovým šumem. Právě obrazový šum je problém při focení za horších světelných podmínek. Snímací čip přeměňuje světlo v elektronický signál a pokud je světla málo, je elektronický signál slabý a musí být zesílen. Se signálem se však zesílí i elektronický šum. Velikost tohoto zesílení reprezentuje hodnota ISO, na čím větší ISO fotíte, tím větší je na fotce šum. Větší snímače zachytí víc světla, má tak silnější signál a šum se neprojeví v takové míře. Na následujících ukázkách z Dpreview.com, můžete názorně vidět, jak se šum projeví na různě velkých čipech při ISO 400 (výřezy fotek jsou 1:1).
Je vidět, že největší problém se šumem mají ultrazoomy a levné kompakty s 1/2.3” čipem, nejlépe jsou na tom fullframe zrcadlovky. Rozdíly mezi čipy také záleží na počtu megapixelů (čím víc MPx, tím víc šumu) a taky na použité technologii, novější čipy zpravidla šumí míň.
Nejnovějším výkřikem techniky je tzv. Back-illuminated čip (BSI), který díky obrácené konstrukci dokáže efektivněji využít dopadající světlo a 1/2.3” BSI čip se tak obrazovou kvalitou blíží běžnému 1/1.6” čipu. BSI čip má např. nový Panasonic FZ150, je to jeden z mála použitelných ultrazoomů.
Výrobci se snaží se šumem bojovat nejen pomocí novějších technologií, ale taky softwarovým odšumováním, které je velmi dobře patrné v JPEG formátu – se šumem nenávratně mizí i detaily, lokální barevnost a kontrast. Pokud chcete kvalitní fotografie, tak je především potřeba foťák, co umí fotit do RAWu. Při focení některým z pokročilých kompaktů (1/1.6” a 1/1.7“ čip) do RAWu a vyvolání v počítači, často získáte lepší obrazovou kvalitu, než když budete fotit zrcadlovkou do JPEGu.
RAW dále umožnuje dostat z fotky vyšší dynamický rozsah (např. nevěsta nebude mít místo šatů přepálený bílý flek) a je možné u něj pěkně prosvětlovat stíny (populární HDR efekt). V JPEGu jsou kvůli odšumu detaily ve stínech slité do tmavých fleků a jejich prosvětlení vypadá dost ošklivě.
Podívejte se na srovnání RAWu přímo z foťáku, jak ho dokáže odšumět Camera RAW z Photoshopu CS5 a co s fotkou udělá foťák při focení do JPEGu.
Potřebnou kvalitu obrazu je nutné posuzovat hlavně z hlediska použití fotografie. Na fotky na Facebook stačí kvalitou i mobilní telefon, když si ale zobrazíte fotku na celou obrazovku monitoru, vytisknete jako obraz či kalendář, tak už je nižší kvalita vidět.
Menší velikost snímacího čipu může být kompenzována vysoce světelným objektivem. Ukázkovým příkladem jsou tzv. supersvětelné kompakty – Panasonic LX5, Samsung EX1, Olympus XZ1 a Fuji X10. Díky tomu že jejich objektiv dokáže zásobovat snímací čip zhruba 4x větším množstvím světla než je obvyklé u běžných kompaktů, lze fotit na 4x nižší ISO a fotka je tak podstatně méně zašumněná.
Díky schopnosti fotit na 4x nižší ISO se supersvětelné kompakty kvalitou fotek vyrovnají zrcadlovkám s nasazeným běžným setovým objektivem.
Podívejte se, jak rozdílná může být kvalita obrazu u foťáků ve stejné cenové relaci (kolem 7 a půl tisíce) – supersvětelného kompaktu a ultrazoomu.
Protože kompakt Samsung EX1 má 4x světelnější objektiv, tak fotí na 4x nižší ISO. U Nikonu P500 byla obrazová kvalita obětována za extrémní 36x zoom.
Problém ultrazoomů je kombinace malého čipu s extrémním zoomem, je to podobné jako namontovat na malé osobní auto požární žebřík. Velké přiblížení ultrazoomu svádí k focení zvířat, ale kvůli malému čipu a nízké světelnosti na největším zoomu bývají výsledné fotky silně odšumněny – čím méně světla, tím agresivnější odšum. Názorné ukázky lze vidět třeba na Flickru – u tohoto modrého ptáka je drobná kresba peří silně poškozená odšumem, peří ptáka je slité do barevných fleků. Pro srovnání se můžete podívat, jak vypadá pták ze zrcadlovky. Vím, že je to nefér srovnání, DSLR s patřičným objektivem je několikanásobně dražší, ale názorně jsou vidět možnosti jednotlivých foťáků.
Ultrazoomem se dá relativně kvalitně fotit za plného slunce (dostatek světla) a objekt focení se nesmí moc hýbat. Nejlepší fotky zvířat ovšem vznikají za ranního, či večerního světla, kdy nejsou ostré stíny a zvířata jsou aktivní. V takových podmínkách si ale ultrazoom těžce vyláme zuby.
2. Velikost objektivu
Od velikosti snímače se odvíjí velikost objektivu. Zrcadlovky a bezzrcadlovky mají oproti kompaktům tak velké objektivy právě proto, že mají podstatně větší čip. Pěkně je to vidět na bezzrcadlovce Sony Nex, zatímco tělo fotoaparátu má velikost kompaktu, objektiv je obrovský i když má jen trojnásobný zoom.
Ultrazoomy s 30x zoomem mají objektiv menší, Panasonic TZ20 dokonce schová 16x zoom objektiv do kompaktního těla. To je ale vykoupeno použitím velmi malého 1/2,3″ čipu se špatnou obrazovou kvalitou. Na špatné obrazové kvalitě ultrazoomů se také podepisuje širokorozsahový objektiv, konstrukce takového objektivu znamená značné kompromisy – objektiv hůř přenáší kontrast a má horší kresbu.
3. Rozostření pozadí (hloubka ostrosti)
Schopnost fotoaparátu rozostřit pozadí záleží hlavně na velikosti čipu, čím větší čip tím lze pozadí více rozostřit. Rozostření pozadí závisí ještě na dalších podstatných faktorech – cloně, ohnisku (aktuální přiblížení zoomu) a ostřící vzdálenosti. Obecně se dá říct že s kompaktem lze pořádně rozostřit pozadí za kytkou, se zrcadlovkou za člověkem a se středoformátem i za slonem.
S hloubkou ostrosti je to komplikovanější, více se můžete dozvědět v článku Na hloubku ostrosti prakticky.
Se supersvětelným kompaktem, který může fotit na velmi nízkou clonu, se sice dá rozostřit pozadí víc než s normálním kompaktem, ale nelze dosáhnout možností zrcadlovky s nasazeným supersvětelným objektivem (obvykle pevný 50mm či 85mm objektiv se světelností f/1.2, f/1.4 či f/1.8).
Jaký typ foťáku tedy koupit?
To záleží především na tom, co chcete fotit. Já to vidím zhruba takto:
Krajina
Krajina se dá slušně vyfotit téměř čímkoliv – pokročilým kompaktem, zrcadlovkou, SLT či bezzrcadlovkou. Důležité je fotit do RAWu, jen tak lze zachytit jemné detaily listí, větví, trávy, apod. Ultrazoom na krajinu moc nedoporučuji, protože širokorozsahový objektiv má spoustu neduhů, které se negativně podepíší na kvalitě fotky.
Portrét
Při focení portrétu je často využívanou technikou rozostření pozadí, které pomůže fotografovanou osobu oddělit od pozadí. Na dostatečné rozostření pozadí u portrétů lidí je potřeba zrcadlovka či SLT se supersvětelným objektivem (obvykle pevný 50mm či 85mm objektiv se světelností f/1.2, f/1.4 či f/1.8), setový objektiv nestačí.
Produktová fotografie
U produktových fotek je důležité, aby byl výrobek vyfocen zcela ostře, aby žádná z jeho částí nebyla mimo hloubku ostrosti. Na takové focení se nejlépe hodí kompakt, který díky malému čipu vyfotí vše ostře. Se zrcadlovkou je toto problém a často nezbyde nic jiného, než produkt vyfotit na několikrát (pokaždé zaostřit na jinou část) a seskládat výsledek v počítači. Takový postup se ale dá dost těžko použít, když je potřeba nafotit stovky výrobků pro e-shop.
Cestování
Při cestování hraje podstatnou roli váha, několikakilová zrcadlovkářská výbava se pěkně pronese, praktičtější je vzít si s sebou kompakt, bezzrcadlovku či ultrazoom (když člověka až tak netrápí kvalita fotek). Obzvlášť kompakt lze mít stále u sebe a často se stane, že nejlepší fotky člověk udělá na nejméně očekávaném místě. Pokud s sebou nenosíte i stativ, tak je dobré, aby ten kompakt byl supersvětelný, s tím se dá udělat slušná fotka téměř za jakýchkoliv světelných podmínek.
Sportovní fotografie
Sportovní fotografie je technicky a finančně jednou z nejnáročnějších disciplín fotografie. Protože klade vysoké nároky na rychlost ostření, jsou potřeba vyšší modely zrcadlovek či SLT a rychle ostřící, světelné objektivy, které se nechají řádně zaplatit.
Fotolovy
Opět doména zrcadlovkek a SLT, jiné druhy fotoaparátů nemají objektivy s tak dlouhým ohniskem. Některé ultrazoomy sice nabízí hodně dlouhý objektiv, ale protože se zvířata fotí často za špatných světelných podmínek, tak tam ultrazoom nestačí z důvodů mizerné obrazové kvality při vysokém ISO, kvůli objektivu se špatným přenosem kontrastu a nedostatečné rychlosti ostření.
Street foto
Pro zachycení zajímavých situací na ulici je dobré být nenápadný, nepoutat pozornost obrovským foťákem – lidé se pak nechovají přirozeně. Henri Cartier-Bresson (otec street fotografie) proto dokonce zamaloval černou barvou lesklé části své Leicy. Na street foto se nejvíc hodí nějaký menší foťák, který umí fotit i za horších světelných podmínek (např. v podchodu). Může to být supersvětelný kompakt, bezzrcadlovka s nasazeným kompaktním pevným sklem (tzv. Palačinkou), či maličký Pentax Q.
Závěrem
Jak je vidět, foťák vhodný na focení všeho prostě neexistuje.Popularita ultrazoomů svědčí o tom, že kupující chtějí foťák, co je schopný fotit vše od širokoúhlých záběrů krajiny až po létající orly, ale dostanou foťák co není schopný dobře vyfotit ani jedno z toho.
Zrcadlovku je dobré kupovat hlavně kvůli specializovaným objektivům, které umožní špičkově fotit sport, portréty či krajinu. Mít zrcadlovku či bezzrcadlovku jen s běžným setovým objektivem postrádá smysl, kvalitou obrazu i možností pracovat s hloubkou ostrosti to vyjde nastejno jako podstatně menší a lehčí supersvětelný kompakt.
Chcete-li podstatně lepší kvalitu obrazu, berte foťák co umí RAW. Nákup kvalitní fotovýbavy má smysl jen při focení do RAWu.
7. 12. 2011 at 13:23
Zdravím. Musím říct, že už jsem dlouho nečetl tak přehledně a rozumně napsaný článek na toto téma. Opravdu chválím. Sice to není nic pro mne, já už jsem trochu na jiném levelu, ale určitě na něj upozorním všechny kamarády, co za mnou chodí s tím svým „poraď co si mám koupit“.
7. 12. 2011 at 15:04
Díky, to jsem rád, strávil jsem nad tím spoustu času
8. 12. 2011 at 19:03
Díky za výborný článek,při výběru fotoaparátu se zorientuje i naprostý laik, jako jsem já.
14. 12. 2011 at 18:00
Nejlepší článek co jsem kdy četl na podobné téma. Bezvadně rozebrána problematika vlivu čipů, objektivů a megapixelů na výslednou kvalitu fotografie. Už vím, kam odkázat mé kolegy a známé, až se budou pídit, proč jsou jejich ultra…… na tři věci.
15. 12. 2011 at 7:27
Dobrý den,
možná by bylo zajímavé přímé srovnání hloubky ostrosti běžné zrcadlovky s clonou 5.6 na 85mm (tipuji tak 90% záklaďáků) s hloubkou ostrosti u vysoce světelných kompaktů (co mají v názvu nějaké to „X“) – XZ1, X10 apod. (I když Fujina se asi bude muset díky vypáleným světlům vrátit do depa, ale to je zase jiná kapitola…) A jinak, dávám si tuhle stránku do záložek ;-)
15. 12. 2011 at 21:06
Michal K., Ivoš: díky
Petr: porovnat hloubku ostrosti lze na DOF kalkulatoru – http://www.dofmaster.com/dofjs.html . Fuji X10 má o něco větší čip než ostatní supersvětelné kompakty, takže hloubka ostrosti u ní vychází skoro stejně jako u zrcadlovky s běžným seťákem f/3,5 (28mm EQ) – f/5,6 (85mm EQ).
XZ1, EX1, LX5 maji hloubku ostrosti zhruba o čtvrtinu větší (míň rozostřují pozadí) oproti zrcadlovkám se seťákem.
3. 1. 2012 at 0:40
Dobrý den, tak konečně článek, kde nejsou stále dokola psány stejné věty a zdlouhavé řeči okopírované od sebe navzájem. Ale jednoduše a jasně napsáno to, co člověk na netu hledá. Díky
13. 2. 2012 at 6:47
Pouze na doplnění, někdy může s kvalitou fotografie pomoci i jiná konstrukce čipu, respektive vyhodnocení dopadajícího světla. Vím, kamery se příliš neuchytily, jak kvůli omezeným možnostem druhu fotografie, většinou krajina a portrét, ale hlavně již existující silné konkurenci, která do stávajícího způsobu vložila nemalé finanční prostředky.
http://en.wikipedia.org/wiki/Foveon_X3_sensor
29. 3. 2012 at 19:32
Ahoj, super souhrn. Osobně mám DX Nikon, Full frame jsem plánoval, ale při představě větších objektivů co bych musel znovu kupovat od toho ustupuji, možná v budoucnu.
1. 8. 2012 at 18:08
Zdravím všechny nadšence fotografování.článek jsem si důkladně prostudoval a zjistil jsem že vše co je tu publikováno tak není uplně tak pravda.Hlavně ty ilustrační fota jsou uplně mimo.Pokud si pořídím k ultrazoomu ,konkrétně u Nikonu P500 redukci na předsádky tak se dostanu na uplně jiné hodnoty než je tu publikováno a nikdo nepozná čím se to fotilo jestli kompaktem nebo zrcadlem.Spíš mi to připadá jako nějaká reklama.Nic ve zlém ale některá srovnání prostě kulhají.Pokud se budu držet všech foto veličin tak udělám pěknou fotku čímkoliv.Upravovat fotky ve Fotoshopu a dělat z nich HDR to taky každý neumí.Nějak se mi ten článek prostě nelíbí.S pozdravem Pepa – je to jen můj subjektivní názor.
4. 8. 2012 at 16:54
Tu magickou redukci na předsádky, která nejspíš zvětší snímací čip tak, aby se ultrazoom kvalitativně vyrovnal zrcadlovce, bych strašně rád viděl a ihned koupil :). S tím, že se pěkná fotka dá udělat čímkoliv, s tím naprosto souhlasím, klidně i mobilem. Ale dost těžko se z takové fotky z mobilu či ultrazoomu udělá A3 výtisk ve výstavní kvalitě.
7. 8. 2012 at 21:03
Ahoj moc děkuji za odpověď a ta redukce se prodává za 999 kč u Fotoškoda a tu předsádku jsem si vyrobil sám podle návodu z netu a vono to funguje docela dobře akorát jsem musel investovat do polarizačního filtru nějakou tu korunu cca 1.500 kč a je to o řád hnedka výš.No a pak je to trochu práce v editoru.Ale na tisk velkých formátu to opravdu není ale já tisknu jen 15×10 a to stačí.Zdravím a hodně pěkných fotek přeji.Je to nádherný koníček a neustálé bádání a to mě na tom hrozně baví.Pepa
15. 8. 2012 at 12:53
Děkuji za článek. Moc pěkný a poučný.
Chtěl bych se zeptat jak je to s velikostí čipů, když fotím na nižší kvalitu snímků než je max. foťáku. Např. foťák (kompakt) má čip 1/2,3″ a 16Mpi a když fotím s tímto foťákem na 12 nebo 8 Mpi tak ten foťák má méně šumu nebo stejně jako kdybych fotil na maximu? děkuji za odpověď.
23. 11. 2012 at 0:52
AHOJ …koukám že se dost vyznáte…poradte mi .co pořídit pro natáčení recenzí kosmetiky v interiéru…kompakt nebo kameru?..vůbec se v tom neorientuji..ale jde mi především o kvalitu videa…cena tak do 9 000…děkuji za každou příp.radu.
29. 11. 2012 at 11:00
Jakub Kulíšek: když se fotí do menšího rozlišení, tak vlivem zmenšení dochází i k potlačení šumu, fotka není tak zašumněná. Nejlepší je to vyzkoušet a porovnat fotky focené na různé rozlišení.
BEA: doporučil bych spíš nějaký supersvětelný kompakt (např. Olympus XZ-1, Panasonic LX5, Canon S100). Oproti kameře má výhodu většího čipu, bude mít kvalitnější obraz (méně šumu), obzvlášť v interiéru, kde není tolik světla jako venku. Ale chce si to pročíst recenze, jak foťák natáčení videa reálně zvládá, k dispozici bývají i ukázky natočeného videa.
4. 12. 2012 at 0:21
Zdravím pane Flössler,
koukám že teorii máte zmáknutou, tak věřím ze poradíte. Sháním kompakt do kapsy a myslím do kapsy, který bude sloužit na focení doma dětí, bude fotit venku na zahradě, u ohně, bude fotit zvířata v lese, loukách tak zoom asi cca 12-16, točit video 1080p a video se zoomem cca těch 12-16, den a mírně šero. Kompakt bude mít výbornou světelnost jak říká teorie a v ceně do 8tis. Díky za tipy.
Novák
4. 12. 2012 at 1:26
Pane Nováku, teorie taky říká, že výborná světelnost a velký rozsah zoomu znamenají velký objektiv. Jisté řešení je pořídit si velkou kapsu :)
4. 12. 2012 at 12:46
Diky za radu,
to je prave to, velkych kapes mam uz hodne a uz bych spise neco radsi vyhodil.
Popremyslim tedy jeste nad tou vetsi kapsou. Co tedy doporucite do male kapsy v cene okolo 7tis pro takove to domaci zvikani :-) Co doporucite za cenu 7tis do velke kapsy? :-)
Díky Novák
4. 12. 2012 at 20:59
O kapesních ultrazoomech si nic moc dobrého nemyslím, mají pidičip a mizerný objektiv, zkrátka daň za minituarizaci. V této oblasti nic doporučit nemůžu, kvalita obrazu se moc neliší od mobilu. Do velké kapsy se dá doporučit Panasonic FZ150, ale kvalita něco stojí a za 7 tisíc se nesežene.
Zdá se že velký zoom chcete hlavně kvůli těm zvířatům v lese, s ultrazoomem ale není šance něco takového rozumně vyfotit, většinou na fotkách budou spíš rozmazané fleky než zvířata. Focení zvířat ve volné přírodě není zrovna jednoduché a je na to potřeba patřičná výbava. Ale to asi brzy zjistíte :).
5. 12. 2012 at 0:33
Dobrý den, děkuji za super článek, je opravdu přínosný! Přesto, že mi článek pomohl výrazně zúžit výběr, poprosila bych Vás ještě o radu. Mám zrcadlovku a fotím s ní, kde to jde, ale jsem taky dost sportovní typ a bohužel tyto dvě věci nejdou vždy úplně dohromady. Potřebovala bych tedy foťák, co se ještě dá připnout na sedák (při lezení) nebo schovat pod bundu, ale který zároveň vyfotí kvalitní např. lezecké fotky (důležitá hloubka ostrosti) nebo krajinu v horách. Vychází mi z toho nejspíš nějaký supersvětelný kompakt, podle čeho vybírat dál? Ještě doplňující otázka: jak zvládají tyto foťáky extrémní podmínky, jako např. mráz? Děkuji za rady :)
5. 12. 2012 at 0:41
Ještě jsem zapomněla, nenašla jsem žádný foťák tohoto typu s hledáčkem, víte o nějakém? Děkuji.
6. 12. 2012 at 11:20
Zdravím, na to co potřebujete, se opravdu nejlíp hodí supersvětelný kompakt. Nejzásadnější vlastnosti jsou ohniskový rozsah, světelnost objektivu (aby měl dobrou světelnost i na dlouhém konci). Hodí se taky výklopný displej a měl by se dobře držet (potřeba vyzkoušet). Nejlepší když si přečtete pár recenzí, kde shrnují výhody a nevýhody jednotlivých foťáků. Jak zvládají extrémní podmínky, to opravdu netuším, měl by to vědět prodejce. Otázkou taky je, jak moc extrémní podmínky jsou ještě kryty zárukou. Hledáček má třeba Fuji X10.
10. 12. 2012 at 7:42
moc děkuji panu Romanu Flösslerovi za radu.
17. 12. 2012 at 19:50
dobrý den,moc se mi líbil váš článek-chtěl bych vás poprosit o pomoc s výběrem kompaktu, v hodnotě cca 14-18tis-určený na běžné rodiné foto+cestování a na focení při horší světelnosti-…a také na pořízení video záběrů-za případnou radu děkuji předem..bude to asi můj poslední přístroj / dnes je mi 50 let /
18. 12. 2012 at 23:12
Dobrý den, osobně bych bral Nikon P7700 – BSI CMOS snímač, výklopný displej, 7x zoom a přitom světelný objektiv, možnost šroubovat filtry přímo na objektiv, slušné video.
5. 1. 2013 at 15:53
děkuji za odpověď,čas pokročil a já se ještě nerozhodl-ale ještě bych rozšířil můj dotaz- chtěl bych kompakt který používám /většinou/na automat,nebo volitelné předlohy/min.sám používám manuální nastavení../.používám na běžné foto,při horší světelnosti+video- sám jsem vybral několik modelů-prosím o vaši radu-SONY RX100-Nikon P7700-Panasonic LX7-FUJIFILM X10-CANON G15,CANON G1X ???
a doporučujete fotit do RAW ?? děkuji moc za odpověď
5. 1. 2013 at 16:03
ještě bych se rád přihlásil na váš kurs-v Hradci Králové nenašel jsem nikde žádné termíny…budou jěště nějaké ???
8. 1. 2013 at 0:48
Mirku, všechny Vámi vybrané kompakty jsou výborné stroje a zvládají focení jak na manuál, tak automatiku. Liší se v různých parametrech (velikost čipu, velikost zoomu, výklopný displej, průhledový hledáček,..), takže záleží na Vašich preferencích. Nejlíp, když se podíváte na recenze, na závěr bývají shrnuty slabé a silné stránky foťáku.
Pokud Vám jde o technickou kvalitu fotek, tak RAW je jednoznačná volba.
Termíny v Hradci plánuji na příští měsíc, jak bude připravena nová učebna.
20. 1. 2013 at 16:44
Děkuji, takové články většinou lidé hledají.
9. 3. 2013 at 23:10
Dobrý večer, článek jsem si přečetl docela dlouho po jeho zveřejnění a víceméně náhodou. Velmi jsem ocenil jeho propracovanost, přehledné zpracování, porovnání technologií, logické závěry. Jen mě vyděsilo, s jak nepoužitelnou technikou už asi 2 roky pracuji. Celou dobu mám ultrazoom Panasonic FZ28 a snažím se z něj vyloudit něco, co by stálo za koukání. A ejhle. Ono se mi to nemůže podařit, vždyť mám malý čip. Co na tom, že laboruji s kompozicí a expozicí, světlem a protisvětlem, s každou fotkou se pak mazlím ve Photoshopu, zdá se že nemám šanci, dokud nenakoupím DSL s patřičnými objektivy v hodnotě xxx a pak se výsledky dostaví. Promiňte, ale k Vašemu jinak velmi kvalitním článku bych poznamenal, že je určen pro ty, kteří už se naučili fotit (já to ještě nejsem), ví už co chtějí a rozhodují se, kam dál. Pro učení a získání přehledu o tom, co fotografie dokáže, je Vámi zatracovaný ultrazoom velmi vhodný nástroj
11. 3. 2013 at 13:24
Pery: Souhlasím, že kupovat si hned do začátku zrcadlovku za X desítek tisíc, jsou často vyhozené peníze. Jsem ale přesvědčen, že daleko lepší řešení než ultrazoom je supersvětelný (profi) kompakt. Stojí podobné peníze jako ultrazoom a přitom fotí srovnatelně jako zrcadlovka se setovým objektivem – https://www.flor.cz/blog/chcete-koupit-zrcadlovku-radsi-kupte-supersvetelny-kompakt/
27. 3. 2013 at 21:15
Dobrý večer, vlastně se chci zeptat na to, co ti přede mnou. Chtěla bych si koupit dobrý kompakt, nemohu se ale rozhodnout mezi Nikonem P 7700 a Canonem G 15. Fotím na cestách, krajinu, architekturu, děti, makro květiny, krátká videa. Toužím po dobrém obrazu a univerzálním přístroji. O několik odpovědí výše se přikláníte k Nikonu 7700. Platí to i ve srovnání s G 15? Budu Vám moc vděčná za odpověď.
5. 4. 2013 at 12:45
Dobrý den, oba ty foťáky nabízí podobné vlastnosti i kvalitu obrazu, já bych volil Nikon P7700 kvůli výklopnému displeji a delšímu ohnisku. Každopádně doporučuji přečíst si recenze, kde jsou popsány klady a zápory obou kandidátů. A hlavně někde v obchodě vyzkoušet, jak se drží v ruce.
24. 5. 2013 at 9:18
Dobrý den, opravdu velice pěkný článek. Díval jsem se i na Vaše fotky. Porovnal jsem si ty z Paříže ( mám Panasonic FZ-18 ), ty Vaše jste dělal Samsungem EX1? Uvažuji právě o koupi kompaktu a kvalita těchto fotek se mi velice líbí ( i když je jasné, že záleží na zkušenostech ) ale zase vím kam bych se mohl dostat.
28. 5. 2013 at 11:39
Fotky z Paříže jsou foceny ještě starou Minoltou A2, Samsung EX1 má světelnější objektiv a novější snímací čip, ale taky menší rozsah zoomu. Kvalita a vzhled těch fotek je z nemalé části dána úpravami v počítači – vyvolání z RAWu, prosvětlení stínů, úpravy barev, odšum, doostření.
19. 12. 2014 at 0:49
Mám Panasonic G1 (čip 4/3) s objektivem 14-45. Chybí mě krátké ohnisko abych tam dostal celou krajinu a architekturu, příp. i v místnosti.
Napadlo mě když je lepší výběr slušné světelnosti a alespoň 3-5 x zoomu s ohniskovou vzdáleností 28 a více zda by nebylo řešením kdyby měl foťák i funkci panorama kterou bych ten dlouhý objektiv „zkrátil“ a měl alespoň na horní hranici zoom lepší světelnost ? Není v tom nějaký háček? Tedy kromě toho, že rozšíření dosáhnu jen v jednom rozměru ?
31. 3. 2016 at 11:43
Dobrý den,
jako každý čtenář musím ocenit Váš článek. Vybírám foťák už nějakou dobu, ale na tak jasně psany článek jsem ještě nenarazila. I přes jeho přečtení bych Vás chtěla požádat o radu.
Jsem v podstatě fotograf začátečník, nikdy jsem nefotila se zrcadlovkou (max na předdefinované režimy ). Nicméně nastal čas, kdy chci začít cestovat a ráda bych si dovezla slušné fotky. Focení mě baví :) Chci se vydat v srpnu do Afriky, tak vybírám nějaký vhodný foťák na focení zvířat a krajiny. U nás také nejraději fotím zvířata (koně, psa nebo v zoo). Poradil byste mi prosím nějakého vhodného kandidáta. Předem Vám moc děkuji.
S pozdravem Kateřina Marková
1. 4. 2016 at 0:16
Dobrý den, to jsem rád, že je článek užitečný. Necítím se, abych Vám s tímto radil, zvířata moc nefotím a v Africe jsem nebyl. Nejlepší bude zeptat se na nějakém cestovatelském foru, kde s tím mají zkušenosti. V Africe nejspíš budou specifické podmínky (velká prašnost), taky záleží na jak velkou vzdálenost se ke zvířatům budete moci dostat, podle toho je potřeba volit objektiv. Kromě zrcadlovek se doporučuji podívat i na bezzrcadlovky, které jsou podstatně skladnější. A pokud byste chtěla nějaké hodně kompaktní řešení, tak už se dají koupit i slušné ultrazoomy – https://www.flor.cz/blog/vybrat-fotak-kompakt-ultrazoom-zrcadlovka-bezzrcadlovka/