Za jakého světla fotit

Víte jaký je rozdíl mezi fotografem a fotícím turistou? Když turista vyráží na výlet, fotograf se vrací zpátky domů. Ano, fotografové jsou tak trochu magoři. Kvůli focení vstávají před svítáním, fotí v noci a mají rádi hnusné počasí s mlhami. A to všechno kvůli světlu. Nádherný slunečný den s oblohou bez mráčku je z fotografického pohledu většinou o ničem.

Světlo je pro focení naprosto zásadní – jeho barva, intenzita a směr. Článek je pokračováním fotoškoly, takže tu už nezmiňuji, jak foťák nastavit pro jednotlivé situace. Jak moc je světlo důležité můžete vidět na následujících fotkách:

svetlo-krajina

První fotka je focená za poledního světla, které dělá ostré, černé stíny. Na druhé fotce je ranní světlo, které má teplou barvu a vytváří měkké stíny. Důležitá je pozice slunce. Na druhé fotce je slunce nízko nad obzorem a skály osvětluje hlavně z boku. Na pravé straně skály je světlo, na levé stín. To skálu stínuje a díky tomu je vidět objem skály.

Na první fotce slunce svítí zepředu-seshora, sklála je osvícená naplocho, popředí je spláclé s pozadím. Ještě líp je to vidět na modré kouli, když ji nasvítíte zepředu je plochá, vypadá spíš jako kruh. Při nasvícení z boku, získá koule objem díky hře světla a stínu.

Stejně tak je to i u portrétu. Polední světlo vrhá ostré černé stíny, které portrét znehodnotí. Podívejte se na obličej družičky – oči má ve stínu, nos přesvětlený:

Tvrdé polední světlo dělá černé stíny. Obličeje novomanželů jsem proto prosvětlil bleskem.

Svatebčané stíny v obličeji nemají, protože jsem je prosvětlil zábleskem z externího blesku. Když už musíte fotit za přímého poledního světla (typicky svatba), je potřeba stíny v obličeji prosvětlit – buď bleskem nebo odraznou deskou. Odrazná deska funguje stejně, jako byste zrcátkem házeli prasátka :). Odraznou desku nese družička, ale na fotce nemá žádný efekt. Na přisvícení celé postavy by byla potřeba několikanásobně větší odrazná deska.

Ranní a podvečerní světlo – zlatá hodina

Zlatou hodinou se ve fotografii označuje první a poslední hodina slunečního svitu. Je to nejluxusnější světlo jaké si můžete přát. Zapadající či vycházející slunce je nízko, takže světlo jde téměř z boku, stíny jsou měkké a dlouhé. Scéna je nasvícená do teplých tónů.

Zapadající slunce vykouzlí působivou atmosféru. Ostkreuz, Berlín

Zapadající slunce vykouzlí působivou atmosféru. Ostkreuz, Berlín

Mezi večerním a ranním světlem není vizuálně skoro rozdíl. Akorát po ránu bývají přízemní mlhy, což může udělat krajinu o dost zajímavější. Musíte si dát pozor, z jakého směru jde slunce ráno a z jakého večer. Kdybych vodojem fotil ze stejného místa ráno, budu ho mít v protisvětle.

Stejně tak pěkně nasvítí zapadající slunce i portrét:

Zapadající slunce umocnilo atmosféru Rock for People. Frontman Vypsané fiXy

Zapadající slunce umocnilo atmosféru Rock for People. Frontman Vypsané fiXy

Když je zataženo – rozptýlené světlo

Když je zataženo, v krajině chybí světlo a zem je oproti obloze hodně tmavá. Celkově je fotka nevýrazná, protože na ní chybí světlem prokreslené detaily. Tato situace se dá velmi dobře řešit pomocí HDR úpravy.  Podívejte se na následující video:

Video je součástí mého online kurzu úpravy fotek

 

Největší výhoda zatažené oblohy je, že vytváří měkké, rozptýlené světlo bez výrazných stínů. Pokud fotíte přes poledne, tak je daleko lepší aby bylo zataženo, než aby pražilo slunce a dělalo ostré, černé stíny. Pomocí HDR úpravy navíc dostanete do fotky hutnou atmosféru:

Při zatažené obloze je zem příliš tmavá a obloha světlá. Dá se to řešit pomocí HDR techniky. Reine, Lofoty

Krajina při zatažené obloze upravená pomocí HDR. Reine, Lofoty

U portrétu nejsou díky rozptýlenému světlu žádné výrazné stíny. Podobně jako při focení krajiny narazíte na problém, že portrétovaná osoba je oproti obloze příliš tmavá. A opět se to dá řešit pomocí HDR. Nejjednodušší je ovšem u portrétu oblohu úplně vynechat:

Portrét nasvícený měkkým, rozptýleným světlem

Portrét nasvícený měkkým, rozptýleným světlem

Focení portrétu v interiéru

Focení v interieru se podobá focení při zatažené obloze. Jediný rozdíl je v tom, odkud jde rozptýlené světlo. Při focení venku přes den přichází světlo seshora. V interieru je obvykle boční světlo přicházející od okna. Podle toho jak modelka natočí hlavu, tak bude mít osvětlený obličej.

Zleva od okna je modelka nasvícená měkkým světlem. Důl Michal, Ostrava.

Zleva od okna je modelka nasvícená měkkým světlem. Důl Michal, Ostrava.

Další možností je v interieru použít umělé osvětlení – záblesky a vůbec celou paletu studiové osvětlovací techniky. Ale to je na úplně jiný článek.

Protisvětlo

Dobré je naučit se využívat prostisvětlo, to ozáří obrysy objektu a objekt zvýrazní oproti pozadí. Obzvlášť dobře je to vidět na srsti zvířat či vlasech modelky. Protisvětlo také řeší problém s rušivými stíny v obličeji. Přímé světlo svítí zezadu, takže do obličeje se vůbec nedostane a v obličeji je jen rozptýlené okolní světlo.

Protisvětlo ozáří obrysy objektu a objekt zvýrazní oproti pozadí.

Protisvětlo ozáří obrysy objektu a objekt zvýrazní oproti pozadí.

V krajině protisvětlo zdůrazní siluety jednotlivých tvarů krajiny. Kvůli vysokému rozdílu jasů je potřeba použít HDR techniku. Protisvětlo nejlíp vypadá ráno a v podvečer během zlaté hodiny.

V krajině protisvětlo zdůrazní siluety jednotlivých tvarů krajiny. Je potřeba HDR. Saské Švýcarsko

V krajině protisvětlo zdůrazní siluety jednotlivých tvarů krajiny. Je potřeba HDR. Saské Švýcarsko

Modrá hodina

Modrá hodina je označení pro dobu svítání a soumraku, tedy rozhraní mezi nocí a dnem. Svítí pouliční osvětlení a zároveň je obloha do modra. Tyto světla mají různou barvu avšak podobnou intenzitu. Mísí se dohromady a vznikají jemné přechody s pastelovými barvami. Světlo je rozptýlené, stíny měkké.

Míchání modrého světla oblohy a oranžového světla lamp během modré hodiny. Sund, Lofoty

Míchání modrého světla oblohy a oranžového světla lamp. Sund, Lofoty

Focení v noci

Světla, nasvícené tvary a tmavá zákoutí vytvoří až tajemnou atmosféru. Město v noci vypadá většinou o dost líp než přes den. Nad krajinou je zase hvězdná obloha. Jak nastavit foťák na noční focení si můžete přečíst ve fotoškole.

Světla nočního Berlína

Světla nočního Berlína

V noci si můžete vyzkoušet skutečné malování světlem. Při focení v noci vychází čas expozice až na desítky sekund a tento čas můžete využít k dosvícení scény. Stačí obyčejná baterka či čelovka a tou nasvítit nejbližší okolí.

Zadní kolo traktoru je nasvícené pomocí čelovky

Zadní kolo traktoru je nasvícené pomocí čelovky

Focení v Mlze

Velmi působivé fotky nabízí focení v mlze, obzvlášť když do ní zasvítí trochu slunce. Zásadní výhodou mlhy je, že utlumí objekty v pozadí a z mlhy vystupuje popředí. Následující fotka je z Rýchorského pralesa, bez mlhy tam v podstatě nemá smysl fotit. Bez mlhy by stromy v popředí splývaly s těmi v pozadí a na fotce je pak jen změť kmenů a větví.

Bez mlhy by stromy v popředí splývaly s těmi v pozadí a na fotce by byla jen změť kmenů a větví.

Bez mlhy by stromy v popředí splývaly s těmi v pozadí. Rýchory

2 Comments

  1. Milan Klail

    16. 5. 2018 at 7:30

    Kde koupím Lr (lajtrum)

  2. Roman Flössler

    16. 5. 2018 at 13:56

    Nově se dá Lightroom koupit už jen v balíku s Photoshopem.
    Lightroom + Photoshop stojí 12 euro měsíčně a prodává je přímo Adobe na svém webu – https://www.adobe.com/cz/creativecloud/plans.html

    Ještě se doprodává starší verze Lightroom 6, ale ta už nepodporuje RAW formát novějších fotoaparátů. Dá se koupit v různých eshopech – k dohledání přes Heureku či Zboží.cz.

Napsat komentář - uvítám váš názor

Váš email nebude publikován.

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Fotogalerie: